Stołówka pracownicza to miejsce, które pozwoli na odpoczynek i posiłek w trakcie pracy. Przy jej tworzeniu ważne jest, by oprócz zapewnienia odpowiedniego poziomu komfortu i przestrzeni, zapewnić przebywającym w niej osobom odpowiednie warunki zgodne z przepisami polskiego prawa.
Kto ma obowiązek stworzenia stołówki pracowniczej?
Obowiązek stworzenia jadalni dla pracowników mają Ci pracodawcy, którzy zatrudniają więcej niż 20 pracowników na jednej zmianie roboczej lub zatrudniają mniej niż 20 pracowników, lecz ich praca odbywa się w niekorzystnych warunkach, narażając na przykład na ubrudzenie. Tak bywa w przypadku pracowników produkcyjnych. Jadalnia, oprócz jej wyposażenia w odpowiedni sprzęt oraz meble pozwalające na swobodną konsumpcję, powinna dysponować zdatną do picia wodą oraz innymi napojami – najczęściej kawą i herbatą. Podawane napoje i ich temperatura powinny zostać dostosowane do warunków wykonywanej pracy.
Jakie wymogi powinna spełniać stołówka pracownicza?
Warto wiedzieć, że zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy wyróżniamy kilka typów jadalni pracowniczych:
1 typ – jadalnia z przeznaczeniem do spożywania posiłków własnych
2 typ – jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych oraz spożywania napojów
3 typ – jadalnia z zapleczem przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych
Istnieje możliwość łączenia poszczególnych typów jadalni. Niemniej ważna jest też powierzchnia pomieszczenia, która nie powinna być mniejsza niż 8 m2, co związane jest z łatwym dostępem i odpowiednią odległością zapewniającą pracownikom komfort podczas spożywania posiłków. Ważne jest również odpowiednie zabezpieczenie miejsca w urządzenia, których użytkowania nie spowoduje pożaru. Oprócz przestrzegania przepisów znajdujących się w BHP warto pomyśleć o dodatkowych udogodnieniach dla pracowników, które umilą czas przeznaczony na przerwę i spożycie posiłku. Odpowiednie krzesła do stołówki pracowniczej oraz bezpieczne, stabilne stoły do stołówki pracowniczej to niezbędny element wyposażenia tego typu lokalu. Stołówka pracownicza powinna zostać dostosowana do zakładu pracy, w jakim się znajduje. W inny sposób zostanie urządzona i poddana normom bezpieczeństwa stołówka pracownicza w dużej korporacji, zaś innym w zakładzie pracy produkcyjnej.
Dbamy o normy bezpieczeństwa i zapewniamy wysoką jakość wydawanych dań
Mając wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu stołówek pracowniczych, nasza firma stawia na najwyższą jakość usług w tym zakresie. Dokładamy wszelkich starań, by przygotowane przez nas dania pozostawały zawsze świeże, przyrządzone z odpowiednio wyselekcjonowanych składników. Menu powtarza się cyklicznie w sposób, który nie pozwala znudzić się różnorodnością proponowanych przez nas dań. Aktywna współpraca z lokalnymi dostawcami pomaga w dostarczaniu do stołówek świeżych składników najwyższej jakości.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą prowadzenia stołówek pracowniczych, którą znajdą Państwo tutaj.